De Zweedse beursgenoteerde Lifco Group heeft een meerderheidsbelang verworven in Easy Life, een gerenommeerd bedrijf uit Duiven actief binnen de aquaristiek. Dat maakt adviseur Marktlink Fusies & Overnames vandaag bekend. Marktlink begeleidde de verkopers Jan Laugeman en Toon Vermeule bij de transactie. De voormalig eigenaren blijven nog een aantal jaren betrokken bij de onderneming en gaan samen met Lifco Group op zoek naar geschikte opvolging van het management. De overname van Easy Life is de eerste transactie van Lifco op de Nederlandse markt.
Easy Life is een gerenommeerd merk in de aquaristiek en staat bekend om haar innovatieve en kwalitatief hoogwaardige producten voor aquaria en vijvers, in de categorieën waterbehandeling, plantenvoeding en visgezondheid. Aandeelhouders en huidige eigenaren Jan Laugeman en Toon Vermeule zagen in 1998 een gat in de markt en begonnen met het ontwikkelen, produceren en verkopen van waterbehandelingsproducten op natuurlijke basis. Het succes van Easy Life is te danken aan goed werkende productinnovaties door Laugeman en Vermeule, waarmee ze de afgelopen jaren meerdere prijzen wonnen. Door de sterke reputatie en de kwalitatief goede Easy Life-producten, exporteert de organisatie inmiddels naar meer dan 45 landen. Easy Life levert via groothandels en distributeurs aan de detailhandel.
Laugeman en Vermeule hebben sinds de oprichting van Easy Life in 1998 een sterk fundament gelegd. Via Marktlink Fusies & Overnames zochten ze een geschikte partij die de onderneming kan ondersteunen bij haar internationale groeiambities en de transitie naar een nieuw management kan faciliteren.
Er was veel interesse vanuit Nederlandse en buitenlandse strategische en Private-Equity partijen in Easy Life. Uiteindelijk hadden de aandeelhouders het beste gevoel bij Lifco. Laugeman en Vermeule: “Ondanks dat het zo’n grote organisatie is, zijn de lijnen bij Lifco kort. Lifco gelooft in de mens als factor en Easy Life past goed binnen de cultuur van de organisatie. Bij Easy Life liggen de verantwoordelijkheden laag in de organisatie en daar gelooft Lifco in. Werknemers krijgen veel verantwoordelijkheid en de waarde van het bedrijf is in hun ogen een optelsom van de ervaring van de medewerkers.”
Overname-adviseur Fredrik Jonker van Marktlink Fusies & Overnames: “De huidige eigenaren hebben een zeer efficiënt en intelligent georganiseerd bedrijf neergezet met hoogwaardige zelf ontwikkelde, veelal organische, producten. Ondanks dat ze al in 45 landen actief zijn, is er nog veel marktverdieping mogelijk in de huidige afzetmarkten. Vanuit Marktlink zien we regelmatig dat eerste generatiebedrijven met de focus op techniek en product, onbenut groeipotentieel hebben. Dat zagen we ook hier. We denken met Lifco de perfecte partner te hebben gevonden om de onderneming strategisch te ondersteunen, zonder daarbij veel operationele bemoeienis te hebben.”
Lifco heeft een oneindige investeringshorizon en investeert met als doel een bedrijf volledig op te nemen in de groep. Ingvar Ljungqvist van Lifco: “Lifco gelooft dat lokaal de beste beslissingen gemaakt worden. Ons enige doel is bedrijven jaar op jaar beter te laten presteren, zonder dat hierbij wordt ingezoomd op ingewikkelde rapportages. Wij zijn onder de indruk van de historische groei en de sterke winstgevendheid van Easy Life. Het is een sterk merk met een uitstekende reputatie. Easy Life past perfect binnen ons portfolio en sluit aan op onze bedrijfsfilosofie. We willen het verkoopkanaal van de organisatie doorontwikkelen en het marktaandeel vergroten om Easy Life haar potentieel verder uit te bouwen.” Easy Life zal binnen Lifco onder de divisie Environmental Technology gaan vallen en zal op autonome basis blijven opereren.
BRON: Marktlink Fusies & Overnames