Remake Society zet koers naar een inclusieve samenleving, met hergebruik van grondstoffen en repair als norm

Oxious Talent Factory trekt met Remake Society een nieuwe jas aan

Oxious Talent Factory krijgt met Remake Society een nieuwe naam en identiteit. Met deze rebranding onderstreept het Rotterdamse confectie-atelier zijn missie: het verenigen van circulaire textielproductie en sociale impact binnen een commercieel verdienmodel. De lancering werd vandaag officieel ingeluid door wethouder Tim Versnel (Werk en Inkomen), die het nieuwe beeldmerk onthulde gevisualiseerd op een handgemaakte bodywarmer die hij in ontvangst nam, vervaardigd uit hergebruikte spijkerbroeken en bannermateriaal.

Wethouder Tim Versnel: “Remake Society is een pionier als het gaat om circulaire economie. Hun inzet is goed voor de wereld en voor de stad! Het is inspirerend om te zien hoe snel mensen zich ontwikkelen op gebied van taal en technische vaardigheden. Om zo de stap te zetten naar een betaalbare baan. Ik prijs Esthers doorzettingsvermogen en creativiteit, ze is echt Rotterdamse ondernemer met een sociaal hart.

Van experiment naar bewezen model
Volgens oprichter en mede-eigenaar Esther Smit, tevens Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2024, markeert de naamsverandering een belangrijke mijlpaal: “Remake Society staat voor volwassenheid en een krachtig statement: ons atelier heeft zijn bestaansrecht bewezen. We zetten afval om in waarde, combineren sociale impact met commerciële slagkracht en spelen in op de groeiende vraag naar oplossingen voor de gigantische textielafvalberg.

Het atelier biedt werkgelegenheid aan nieuwkomers, herintreders en mensen die tot nu toe onvoldoende gezien werden in de maatschappij. Door hun ambachtelijke vaardigheden in te zetten voor hoogwaardige productontwikkeling, wordt verspild textiel getransformeerd tot nieuwe, duurzame en modieuze producten.

Circulair verdienmodel
Met de rebranding verstevigt Remake Society zijn positie als repurpose & repair shop voor de mode-industrie. Grote merken als Zeeman, Jeans Centre, KPN, Terre des Hommes en FC 88 werken inmiddels samen met het atelier om restmaterialen, zoals bedrijfskleding en banners, te transformeren naar nieuwe producten of voor reparatie van kleding.

Dankzij dit circulaire model wordt textielafval niet vernietigd, maar commercieel hergebruikt. “We koppelen het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs aan elkaar om een duurzaam ecosysteem te bouwen waarin circulaire productie en sociale inclusie hand in hand gaan. We zijn bovendien de schakel om bedrijven te helpen hun footprint te verkleinen of om te voldoen aan de nieuwe Europese wetgeving op het gebied van duurzaamheid,” aldus Smit.” We zijn in gesprek met bekende merken en grote spelers in de evenementenbranche die aan willen sluiten bij onze movement.

Van talentontwikkeling naar marktwaarde
Door textielafval te verminderen en een repairservice aan te bieden, creëert Remake Society kansen voor talentvolle vakmensen die nu vaak onbenut blijven en werkloos thuis zitten. Sommigen hebben geen diploma, maar leerden het vak van hun ouders of werkten in productiefaciliteiten voor grote modemerken. Mensen in de bijstand, nieuwkomers en herintreders krijgen bij Remake Society de ruimte om hun vaardigheden te laten zien, een toekomst op te bouwen en een marktconform salaris te verdienen.

Deze mensen, vaak ervaren en getalenteerde confectiemedewerkers, geven textielafval een tweede leven. Door hen bij te scholen en in een professionele omgeving te laten werken, creëren we niet alleen maatschappelijke impact, maar ook hoogwaardige en duurzame mode. Daarmee spelen we in op de groeiende vraag uit de markt,” benadrukt Smit.