Actie conversie van 14%
Ter gelegenheid van Valentijnsdag 2010 heeft Verkade begin februari via E-mark Mail een e-mailcampagne verstuurd naar de nieuwsbriefabonnees van Verkade. De e-mail actie resulteerde in een conversie van 14% en was daarmee een groot succes.
In de nieuwsbrief werd verwezen naar een actiewebsite waar een doos met Fair Trade chocolade in de vorm van en hart besteld kon worden voor Valentijnsdag. De bestelling werd vervolgens afgeleverd op het opgegeven adres van de betreffende ‘Valentijn’.
Campagne
Op de actiewebsite waar in de mailing naar werd verwezen werden drie speciale designverpakkingen met Fair trade chocolade aangeboden. De bezoeker kon ook kiezen om een digitale hint versturen naar een (geheime) liefde. Via deze optie werd de ontvanger herinnerd aan Valentijnsdag en kwam de Verkade Valentijnsverpakking als cadeausuggestie in beeld
De e-mailing die door e-mail specialist www.e-mark.nl is verzonden bestond uit twee contactmomenten. Twee weken voorafgaand aan Valentijnsdag werd de promotie e-mailing naar Verkade nieuwsbrief abonnees via E-Mark Mail gestuurd. E-mark mail is de e-mail campagne tool van E-mark die E-mark haar klanten biedt. Een kleine week later werd een reminder verstuurd naar alle geselecteerde e-mailadressen die de mail niet hadden geopend of niet op één van de links in de mail hadden geklikt. Deze optie word geboden in E-mark Mail. Zo is het mogelijk om vervolgmailings af te stemmen op de response of non response van de e-mail ontvanger.
Actiemechanisme; conversie van ruim 14%
Zowel de oorspronkelijk promotie e-mail van Verkade als de reminder hadden een uitzonderlijk hoge respons. In totaal had een kleine 40% van de Verkade nieuwsbriefabonnees de mailing geopend en gelezen. De helft van deze unieke lezers heeft vervolgens op één van de links in de e-mailing geklikt. Vervolgens zijn zo’n 14% van deze unieke lezers overgegaan tot aankoop van een doos Verkade Fair Trade chocolade.
De Valentijnactie van Verkade bewijst dat de investering in een geavanceerde e-mail campagne tool geld oplevert. De ROI (Return on Investment) op deze e-mail actie was meer dan 300%. Dit behaalde resultaat is mogelijk o.a. door de hoge deliverability (afleverbaarheid) en de meetbare open- en klikratio’s van E-mark Mail. E-mark Mail checkt mailings vooraf op spamgevoelige content en op niet werkende links. Ook zorgt deze e-mailing tool voor spam-proof HTML codes en wordt gecheckt of de te versturen nieuwsbrief juist wordt getoond in verschillende e-mail clients, zoals Hotmail en Outlook 2007. Met E-mark Mail zijn variabelen als conversiemeting realtime te volgen.