Onlineshop E.L. Cravatte overgenomen door eigen marketeer

Online verkoopspecialist in stropdassen en heren- en dames-modeaccessoires E.L Cravatte B.V. is overgenomen door marketeer Dennis van Egmond en Floris van Tilburg. Overnamespecialist Marktlink Fusies & Overnames heeft de overname begeleid namens de verkopers, die na 15 jaar meer tijd wilden besteden aan hun gezin en nieuwe businessplannen en concepten wilden uitwerken.

E.L. Cravatte B.V. werd in 2004 opgericht door Erwin Wooning en Lobke Buijs. De retailer verkoopt haar producten zowel aan consumenten als aan bedrijven, grotendeels onder het eigen merk E.L. Cravatte. De onlinewinkel is actief in 11 Europese landen met in ieder land voor iedere productgroep een unieke URL, zoals Stropdassenwinkel.nl, Krawattenspezialist.de en Cravates.fr. Mede hierdoor heeft E.L. Cravatte een sterke online positie verworven.

De eerste stropdassen werden verkocht in een ijskoude pop-up passage in de Haagse binnenstad, waar de beginnende ondernemers een stand huurden. Al vrij snel werd de eerste webshop Stropdassenwinkel.nl geopend. Met service en klantgerichtheid bouwden het duo stukje bij beetje een klantenkring op. Ze namen ontslag bij hun werkgevers en bouwden toegewijd en ambitieus verder aan het internetbedrijf. Inmiddels is het zeer diepe assortiment verkrijgbaar in ruim 70 eigen webwinkels in verschillende talen.

Interne overnamekandidaat
Marktlink Fusies & Overnames kwam in maart 2018 in beeld voor de verkoopbegeleiding. De nadrukkelijke wens van de aandeelhouders was om E.L. Cravatte over te dragen aan een partij die de continuïteit waarborgt en waarde hecht aan de normen en waarden van de webwinkel over de wijze waarop omgegaan wordt met klanten en medewerkers. Al vrij snel in het proces kwam Dennis van Egmond – marketeer bij E.L. Cravatte – in beeld als potentiële overnamekandidaat. De marketeer had samen met zijn jeugdvriend Floris van Tilburg de wens om ooit samen te ondernemen. Driebergen Accountants uit Rijnsburg en advocatenkantoor Teekens Karstens begeleidden de kopers.

Erwin Wooning: “Dennis werkt al langer bij E.L. Cravatte en kent het bedrijf van binnen en van buiten. Hij weet waar de kansen liggen en kan het bedrijf samen met zijn compagnon Floris naar de volgende fase brengen. We wilden eigenlijk samen met Marktlink de markt op gaan, maar nadat Dennis zich als mogelijke koper had gemeld ging het proces snel. Beide mannen vullen elkaar in business en competenties erg goed aan. We hebben daarom ook erg veel vertrouwen in een succesvolle voorzetting en groei van E.L. Cravatte.

Michiel Knubben van Marktlink: “Een Management Buy Out (MBO) is een precair proces, omdat er ook een afbreukrisico is als de MBO niet slaagt. We zijn om die reden in de beginfase van het overnameproces gezamenlijk opgetrokken en hebben de haalbaarheid openlijk besproken. Je moet als team opereren en ondanks dat beide partijen hun eigen adviseur hebben, moet je kijken waar je elkaar kunt helpen om de eindstreep te halen. Het belangrijkste is dat er onderling vertrouwen is.

Paul Schoenmakers, jurist bij Marktlink: “Het juridisch traject is intensief en veelal onbekend voor partijen. Bij een MBO is het essentieel om de overname niet juridisch complex te maken en zodoende het afbreukrisico te verkleinen. Onderdeel daarvan is dat alle afspraken voor partijen helder worden vastgelegd. De formalisering bij de notaris is altijd een bijzonder moment, omdat voor zowel de verkoper als koper een nieuwe fase aanbreekt.