Argwaan over commerciële bedrijven zoals Facebook en Google
Meer dan de helft van de ouderen boven de 50 jaar vindt dat de eigen persoonsgegevens online niet veilig zijn. Vooral commerciële bedrijven zoals Facebook en Google worden door 52% van de 50-plussers met argusogen bekeken. Identiteitsfraude wordt door een groot deel van de 50-plussers als een reëel gevaar gezien: 49% is hier zeer bezorgd over. Dit en meer blijkt uit een kwantitatief online onderzoek onder 1046 50-plussers van het Nationale 50plus Panel in opdracht van Startpagina.nl.
De ondervraagde 50-plussers zitten niet stil en nemen maatregelen om zichzelf online te beschermen. Zeven op de tien deelnemers aan het onderzoek van het Nationale 50plus Panel heeft bijvoorbeeld unieke wachtwoorden voor verschillende accounts. 38% wijzigt bovendien regelmatig de bijbehorende wachtwoorden, maar ook bijvoorbeeld pincodes van bankpassen. Door de kritische houding van 50-plussers en de informatievoorziening over online veiligheid heeft de ondervraagde groep meer kennis van zaken. Phishing is zo de meest herkende vorm van internetfraude. 52% van de ouderen heeft zelfs met deze vorm van criminaliteit te maken gehad.
Leon Dekker van Startpagina.nl ziet dat zijn platform daar ook een rol in speelt: “Het is goed om te zien dat 50-plussers kritisch zijn op hun online veiligheid. Startpagina.nl helpt hierbij door een overzicht van websites aan te bieden, die meer inzage geven in de verschillende facetten. Een voorbeeld hiervan krijg je op Startpagina als je zoekt op bijvoorbeeld ‘veilig online’. Bezoekers van Startpagina.nl kunnen in ieder geval met een gerust hart surfen. Wij controleren al onze aangeboden links zorgvuldig op veiligheid en betrouwbaarheid, voordat ze geplaatst worden” .
Over Startpagina
Startpagina.nl bestaat sinds 1998 en trekt dagelijks meer dan een half miljoen unieke bezoekers. De site biedt een handmatige selectie van links, waarmee bezoekers eenvoudig alles kunnen vinden wat zij nodig hebben op het internet. Van antwoorden op vragen, tot inspiratie, informatie en producten. Startpagina.nl richt zich op een doelgroep vanaf 45 jaar. Het onderzoek van Startpagina is uitgezet onder het Nationale 50plus Panel en uitgevoerd door Bureauvijftig in samenwerking met Ruigrok NetPanel. Het onderzoek werd gehouden onder 1.046 Nederlanders van 50 jaar en ouder en is uitgevoerd tussen 2 en 13 maart 2017.