Het beursgenoteerde Nissui Corporation uit Japan, dat actief is in de visserij- en zeevruchtensector, heeft 60% van de aandelen overgenomen van visbedrijf Maxima Seafood uit IJmuiden. Nissui Corporation slaat met de groep opnieuw een slag op het gebied van Europese vis-, schaal- en schelpdieractiviteiten. Marktlink heeft Maxima Seafood bijgestaan bij de verkoop.
Maxima Seafood verwerkt en verkoopt lokale verse vis en Japanse Sint Jakobsschelpen, naast andere visproducten. Het bedrijf heeft 32 fulltime medewerkers in dienst en levert aan 24 landen met een totale omzet van circa 50 miljoen euro.
Met de overname van Maxima Seafood vergroot Nissui Corporation de verdere verwerkings- en verkoopmogelijkheden voor verse visproducten in Europa. “Het is onze verwachting dat we synergiën via het netwerk van onze groep realiseren om producten te distribueren over verschillende Europese locaties. Daarnaast zijn we actief bezig met de export van Japanse visproducten zoals SintJakobsschelpen en geelstaart Buri,” aldus representatief Directeur en President Shingo Hamada van Nissui Corporation.
Nissui Corporation is wereldwijd actief in het vangen, verwerken en vermarkten van zeevruchtproducten. Daarnaast is het betrokken bij de productie en verkoop van voer voor de aquacultuursector, evenals de ontwikkeling van functionele voeding en farmaceutische producten uit mariene bronnen. Nissui Corporation breidde de Europese vis-, schaal- en schelpdieractiviteiten van de groep eerder uit met overnames in het Verenigd Koninkrijk (aankoop van Flatfish 2019) en Denemarken (investering in Danish Salmon in 2020 en het visverwerkingsbedrijf Dengso). In 2022 was Nissui goed voor een omzet van meer dan 5 miljard euro.
“In Europa heeft de groeiende aandacht voor gezondheid en milieu geleid tot een toenemende vraag naar vis-, schaal- en schelpdierproducten,” vervolgt Shingo Hamada. “Met deze reeks investeringen wil de Nissui Group onze toeleveringsketen versterken en ons vermogen om klanten oplossingen te bieden vergroten.”
Martijn Spilt en Martin Riemer van Maxima Seafood blijven ook in de toekomst het management voeren. Spilt: “In een dynamische markt, waarin veranderingen zich in rap tempo voltrekken, is het essentieel om de bakens te verzetten en proactief in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. Met het oog op waar we over vijf jaar willen staan, is het nu de tijd om de eerste stappen te zetten. Het idee mag dan simpel lijken – er moet gewoon vis door de tent – maar het vertegenwoordigt een diepere betekenis in onze aanpak. In een tijd waarin de aanvoer van vis uit de Noordzee afneemt, is het onze taak om alternatieve bronnen te identificeren en te benutten.”
“Deze visie wordt nog krachtiger ondersteund door de langetermijnstrategie van ons Japanse moederbedrijf, die naadloos aansluit bij onze eigen ideeën. Het creëren van waarde van boord tot bord is niet alleen een streven, maar een noodzaak die steeds meer klanten stellen. Klanten verlangen niet alleen hoogwaardige producten, maar eisen ook een volledige borging van de gehele keten.”
Riemer voegt daar aan toe: “Wat ons onderscheidt, is de bundeling van kennis binnen onze groep. Deze collectieve expertise heeft het potentieel om onze positie in de markt aanzienlijk te versterken. Door samen te werken en te profiteren van elkaars knowhow, kunnen we de uitdagingen van de snel veranderende markt het hoofd bieden en onze positie in de markt versterken. Het is niet slechts een kwestie van anticiperen op de toekomst; het is de daadwerkelijke realisatie van een duurzame en succesvolle toekomst voor ons bedrijf.”
Overname-adviseur Jelle Rutgers van Marktlink: “In Nissui hebben we de partner gevonden die aan al onze criteria voldeed. De samenwerking verliep prettig, met korte lijnen en een pragmatische aanpak. Hierdoor hebben we niet alleen de initiële doelstellingen behaald, maar ook een solide basis gelegd voor toekomstig succes. De naadloze afstemming tussen de betrokken partijen resulteerde in een efficiënte deal. Deze dient de belangen van de aandeelhouders en versterkt de positie van Maxima Seafood in een competitieve markt.”
Bron: Marktlink