Mistral, één van de bekendste watersport lifestyle merken ter wereld, is overgenomen door Nederlands MerkGoed (NMG). De Haarlemse investeerder neemt 100% van de aandelen over en zal Mistral actief begeleiden bij het versnellen van de internationale groei.
Mistral is actief op vier continenten en in meer dan 10 landen. Het behaalde in 2021 een omzet, inclusief gelicentieerde verkoop, van circa 80 miljoen Euro. Voor het merk zijn circa 60 mensen werkzaam. De Mistral collectie varieert van windsurfboards, surfboards, wingfoils en SUP-boards tot kleding, footwear en lifestyle producten. Mistral vaart wel bij steeds populairder wordende productcategorieën zoals SUP-boards en wingfoiling. Alleen al in Duitsland werden meer dan 200.000 SUP-boards verkocht.
Ado Huisman: “Het succes van de afgelopen jaren heeft alles te maken met het sterke merk dat Mistral sinds jaar en dag is. Er is zo’n enorm krachtige heritage, dat we direct ook relevant zijn in relatief nieuwe categorieën. Dat biedt natuurlijk veel kansen in een zich sterk ontwikkelende markt als de watersport. Vanwege onze focus op branding, ben ik op zoek gegaan naar een partij die vanuit een duidelijke merkvisie een volgend legendarisch hoofdstuk aan het Mistralboek kan toevoegen. Hierbij zijn we niet over één nacht ijs gegaan, getuige het feit dat de eerste gesprekken met NMG al jaren geleden plaats hebben gevonden.”
Mistral werd in 1976 opgericht en stond met haar eigen R&D team aan de wieg van de windsurfsport. Ook vandaag de dag zijn innovatie, kwaliteit en design de belangrijkste kernwaarden waar Mistral producten aan moeten voldoen.
Arnaud van der Vecht van NMG: “Mistral is al lang niet meer het windsurfmerk van vroeger. Het merk heeft de wind volop in de zeilen, ook al is windsurfen inmiddels nog maar verantwoordelijk voor een klein deel van de omzet. Alle respect voor Ado Huisman en zijn team voor wat zij hebben neergezet. Mistral heeft de statuur, uitstraling en geloofwaardigheid om dit succes nog veel verder uit te bouwen door nog meer eigen business onder het Mistralmerk te bouwen. Wij kijken uit naar een mooi avontuur!”
De transactie tussen NMG en Mistral is begeleid door overnamebemiddelaar Marktlink. Beide partijen zijn hierin juridisch ondersteund door Baker & McKenzie (Mistral) en Vriman M&A Lawyers (NMG).
Over Mistral
Mistral staat sinds 1976 wereldwijd bekend als innovatief watersportmerk. De collectie varieert van windsurfboards, surfboards, wingfoils en SUP-boards tot kleding, footwear en lifestyle producten. De mix van maximale kwaliteit, perfectie en de link naar de heritage van het merk geven alle producten het uitgesproken en herkenbaar Mistral-karakter.
Over Nederlands MerkGoed
Nederlands MerkGoed investeert in merken die een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen op consumenten. NMG investeert en neemt een actieve rol om deze bedrijven langdurig te laten groeien. De Haarlemse investeringsmaatschappij heeft merken als Mistral, Nomad, Stoov, Orangebag, BenBits, Passa Sports en Maison365 in haar portfolio.