RNF Group, onder meer bekend van het internationaal bekende fashionmerk Mexx krijgt een nieuwe eigenaar. De transactie, die wordt begeleid door overnameadviseur Marktlink, is in afwachting van de goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). RNF-oprichters Ferry Helmer en Ron Janssen, blijven na de transactie aan als aandeelhouder en onderdeel van de directie.
RNF Group is een prominente internationale marktspeler binnen de schoenen- en kledingindustrie. De kracht van het bedrijf ligt onder meer in het vermogen om onderscheidende designs en merken op maat te leveren, waarbij het efficiënt inspeelt op de steeds veranderende marktdynamiek en modetrends. Naast het merk Mexx is het bedrijf bekend van de eigen merken Shabbies en Fred de la Bretoniere en vallen verschillende licenties onder RNF waaronder merken als Umbro en Pantofola d’Oro.
In 2017 verwierf RNF Group de wereldwijde rechten van Mexx International. Mexx, opgericht in 1986, is een eigentijds modemerk met urban roots. De collectie omvat kleding, schoenen, accessoires, woonaccessoires, tassen, geuren en ondergoed voor mannen, vrouwen en kinderen.
HVEG Fashion Group bestaat uit een aantal gerenommeerde Nederlandse en Duitse mode- en accessoires bedrijven. In opdracht van klanten ontwerpt, ontwikkelt en produceert de groep private label mode voor dames, heren, kinderen, baby’s en accessoires. Ook voert zij een aantal merken zoals MAGIC Bodyfashion, Sassa, Bamboo Basics en Brams Paris. De missie van HVEG is om zijn klanten te ontzorgen door op duurzamere wijze betaalbare mode te ontwikkelen. Na de overname bedraagt de omzet van de combinatie in 2024 circa 285 miljoen euro en zullen er ca 530 medewerkers werkzaam zijn. De genoemde omzet is exclusief de omzet die wordt gegenereerd via de diverse Mexx licenties.
Mike van Snek, CEO en mede-eigenaar van HVEG: “Het vormen van deze combinatie geeft verdere invulling aan de groeistrategie van HVEG en onze ambitie om een one-stop-shop te creëren voor een groeiend internationaal klantenbestand. RNF staat bekend als een toonaangevende speler binnen de Europese schoenenmarkt en het merk Mexx geniet wereldwijd naamsbekendheid. De producten, merken en licenties die RNF voert zijn sterk aanvullend op die van HVEG, terwijl zij vergelijkbare markten bedienen in West en Oost-Europa. De bundeling van beide bedrijven zal onze propositie naar klanten enorm versterken. Ook zien we volop mogelijkheden om het merk Mexx verder te ontwikkelen de komende jaren.”
Ron Janssen en Ferry Helmer: “Wij zien het samengaan met HVEG als een logische stap in onze groeiplannen. We ondernemen vanuit een sterk overeenkomend DNA wat ons slagvaardiger maakt in het realiseren van onze doelen. De krachtenbundeling stelt ons in staat om met name het iconische merk Mexx samen uit te bouwen.“
Vincent Pastoor, partner bij Marktlink: “We zijn trots dat we hebben bijgedragen aan het samengaan van twee sterke, complementaire modebedrijven die actief zijn buiten het turbulente fashionsegment. Zowel RNF, Mexx als HVEG hebben geen eigen winkels en leveren hun producten aan (online en offline) value retail ketens, als ook aan grote supermarkt- en drogisterijketens. De transactie, die in afwachting is van goedkeuring door de ACM, heeft achter gesloten deuren plaatsgevonden zonder actieve marktbenadering. Vanuit ons netwerk hadden wij al direct de beoogde koper op het oog, die al vroeg in het proces de juiste partij bleek te zijn.”