Haarlem, 6 oktober 2008 – LIV Media, de uitgeverstak van het marktbewerkingsbureau LIV Groep speelt in op een nieuwe trend op het gebied van printmedia. Een aangepaste vorm van de bestaande huis-aan-huisbladen blijkt een succesvol marketing instrument op zowel plaatselijk, provinciaal als landelijk niveau. Niet in de bestaande periodieke vorm vol met advertenties, maar als effectief gedrukte special rondom een product, onderneming, evenement of thema.
Relevante en lokaal verspreide specials in krantvorm worden door de ontvanger beter gewaardeerd indien de krant zich beperkt tot een aantal onderwerpen. Naar wat blijkt is een lokaal of regionaal evenement, product of dienst bij uitstek geschikt om via een huis-aan-huisspecial onder de aandacht te brengen. Een special behoud langer de aandacht en is erg geschikt om meer bezoekers, klanten of geïnteresseerden voor festivals, concerten en evenementen te trekken c.q te interesseren voor een product, dienst of bedrijf. “Onze specials zijn geen folder maar een informatieve krant vol met redactionele content rondom het evenement, product of de dienst. Op deze manier vermijden we schreeuwerige aanbevelingen en advertenties en is het medium makkelijker leesbaar”, aldus Leon Hauzer en Edward Beukers, oprichters van LIV Groep. “De verspreide boodschap wordt op deze manier sneller opgepikt door de doelgroep, omdat de informatie professioneel wordt vormgegeven en op interessant inhoudelijke wijze wordt gebracht.”
Ondanks beweringen dat het internet de drukpers al voor een groot deel heeft overgenomen, is de LIV Groep van mening dat er op deze manier een nieuwe dimensie aan huis-aan-huisbladen (en dus aan printmedia) wordt gegeven. Een goed voorbeeld van een special die door LIV is uitgegeven, is de Jan Smit Krant, die hiermee momenteel zijn grootste promotiecampagne ooit ondersteunt. Voor elke plaats waar Jan Smit tijdens zijn tour optreedt, komt er een op de stad afgestemde “Jan Smit Komt Naar Je Toe Tour” uitgave, voorzien van interviews van bekende Nederlanders over Jan Smit. In totaal worden er 1,3 miljoen uitgaven verspreid. De Jan Smit Komt Naar Je Toe Tour start vanaf 9 oktober 2008 en doet in totaal twaalf steden aan.
De huis-aan-huisspecial is een goed marketing instrument, en geeft een nieuwe dimensie aan de reeds bestaande huis-aan-huisbladen die vol staan met reclame-uitingen. De special biedt interessante mogelijkheden om op een gerichte en in verhouding goedkope wijze een specifieke doelgroep te bereiken. Doordat de special duidelijk communiceert over het thema, is de impact onder de doelgroep groot.