Alex Huijgen (62) heeft onlangs samen met zijn dochter Imre Huijgen (30) en schoonzoon Dennis van Iersel (39) door middel van een unieke drievoudige management buy-in het bedrijf MEBU B.V. te Rijen overgenomen. MEBU B.V. is marktleider in de handel en productie van sta- en terrastafels. Deze nieuwe vorm van bedrijfsovername, de family buy-in, is verzorgd door Marktlink Fusies & Overnames. De verkopers blijven nog zes maanden bij de onderneming betrokken om hun werkzaamheden over te dragen.
Het plan om gezamenlijk een onderneming te kopen, startte al in 2012. Vincent Pastoor is de overnamespecialist bij Marktlink Fusies & Overnames: “We begeleiden regelmatig managers bij aankoop van een onderneming. De aankoop voor een MBI-familie is voor ons echter nieuw. De slogan van het zoekprofiel was al snel duidelijk: ‘familie zoekt familiebedrijf’. Na een intensieve zoektocht, waarin veel bedrijven zijn bezocht en gesprekken zijn gevoerd met ondernemers in veel verschillende branches, kwam de familie in contact met MEBU.”
Van corporate naar ondernemerschap
De marktleider in de handel en productie van statafels en aanverwante producten valt hiermee in handen van de familie Huijgen. Op het eerste gezicht lijkt het ondernemerschap voor de familie een bijzondere stap. Pater familias Alex Huijgen is het grootste deel van zijn carrière actief geweest in de internationale olie- en LPG-industrie. Later in zijn carrière komt Alex Huijgen in dienst bij SHV. Hier wordt hij als directielid mede-verantwoordelijk voor de LPG divisie, SHV Energy, met €7 miljard omzet en 12.000 medewerkers.
Imre Huijgen werkte jaren als Account Director voor StudentenWerk (YoungCapital) en maakte de groei van startende onderneming naar grote organisatie mee. Dankzij het ondernemende karakter van StudentenWerk lijkt de overgang naar MEBU voor haar nog de kleinste stap. Dit in tegenstelling tot haar man Dennis van Iersel, die recent nog toetrad tot het lokale managementteam van Intrum Justitia.
De overgang vanuit de corporate wereld ziet de familie eerder als een uitdaging dan als een probleem. Alex Huijgen: “We hebben als familie heel bewust gekozen voor het ondernemerschap. Door onze uiteenlopende ervaring en achtergrond zijn we als team in staat om de verschillende kanten van het ondernemerschap in te vullen”.
MEBU
MEBU produceert en levert statafels en aanverwante producten van hoge kwaliteit. In Nederland is MEBU marktleider, maar ook het marktaandeel in België en Duitsland wordt steeds groter. De sta- en terrastafels worden in de fabriek in Rijen geproduceerd. 15 medewerkers houden zich naast de eigen productie bezig met de handel in aanverwante producten, zoals bankettafels, conferentie- en examentafels, stoelen en barkrukken. Door de eigen productie en het houden van voldoende voorraad is MEBU in staat korte levertijden te hanteren. Wegens het internationale handelskarakter, de eigen productie en de potentie voor de toekomst sloot de onderneming goed aan bij het zoekprofiel van de familie.
Financiering
Een belangrijk struikelblok bij een overname is tegenwoordig het verkrijgen van financiering. Vincent Pastoor: “We merken veel verschillen tussen banken. Ook binnen een bank hangt de financieringsbereidheid af van de persoon die de financieringsaanvraag behandelt. Voor deze overname werd snel het juiste loket gevonden. In Rabobank Den Haag vonden we een uiterst proactieve partner die zich richt op de toekomst en bereid is met ons mee te denken. Om het financiële plaatje compleet te maken is naast de bank is ook een investeerder ingestapt. Deze informal heeft zowel aandelenkapitaal als een achtergestelde lening ingebracht”.
Toekomst
De familie kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. De komende periode staat echter eerst in het teken van overdracht, zodat ze de business tot in detail beheersen. Dennis van Iersel: “De verkopers laten een solide onderneming achter, waar wij met onze capaciteiten en ervaring extra vaart aan kunnen geven. Voordat we een start kunnen maken met onze groeistrategie, moeten we eerst de kneepjes van het vak leren”. Volgens Imre Huijgen heeft de familie hoge ambities: “De overdracht is een belangrijke start. Hierna willen we internationaal verder groeien met kwalitatief hoogwaardige en klantgerichte producten voor de professionele markt”.