Vernieuwde Marktlink-monitor meet ieder kwartaal overnamesentiment in Europa
Ondanks de vele crises, de onrust in de wereld en de hogere rentestanden, is er nog altijd voldoende toekomstperspectief bij Nederlandse ondernemers. Zo vindt één op de drie ondervraagden het momenteel een goed moment om een ander bedrijf aan te kopen (34 procent) óf te verkopen (33 procent). Dat blijkt uit de nieuwe driemaandelijkse Europese overnamemonitor van Marktlink, een sentimentsanalyse onder directeuren en leidinggevenden van meer dan duizend Europese MKB-bedrijven met tien tot 200 medewerkers, uitgevoerd door Panelwizard.
Het vooruitzicht verbetert de komende jaren, zo blijkt uit de monitor. 34 procent van de ondervraagden verwacht dat de Nederlandse overnamemarkt nog dit jaar verder zal aantrekken. Marktlink onderstreept dit sentiment. “Alle seinen staan op groen”, aldus partner Tom Beltman, die de overeenkomsten van opdrachten zag verdubbelen ten opzichte van 12 maanden geleden. “Wij verwachten dat er een golf aan transacties komt. Ondernemers zijn crisismoe, we zien veel ondernemers die klaar zijn om hun bedrijf te verkopen. Naast defensieve redenen zoals leeftijd of ‘toe zijn aan wat nieuws’, is verkoop volgens Beltman vaak ook offensief gedreven. Met een (financiële) partner kan je als ondernemer door toevoegen van kapitaal en kennis je bedrijf sneller laten groeien bijvoorbeeld door bedrijven bij te kopen of nieuwe (buitenlandse) markten te betreden.”
Middellange termijn
De Nederlandse ondernemer is positief over de middellange termijn, volgens de monitor. 48 procent van de ondernemers is van plan binnen vijf jaar te verkopen, 78 procent wil binnen dezelfde periode een ander bedrijf aankopen. Ook in het Verenigd Koninkrijk, waar Marktlink deze maand een tweede kantoor opent, heerst een positief sentiment over de richting van de overnamemarkt (57% positief). In het VK is men, na opeenvolgende crises, klaar voor de weg naar boven zo blijkt: In de afgelopen 12 maanden heeft 31% van de ondervraagden in het VK over een verkoop nagedacht en 47% over een aankoop.
Beltman: “Er zit veel geld in de markt en de bereidheid onder Nederlandse ondernemers om tot handelen over te gaan is groot. Nederlanders zijn van huis uit altijd op zoek naar de beste deal. Er zijn altijd redenen om het uit te stellen, maar houd er dan wel rekening mee dat de kans bestaat dat je de boot mist. Nu de rentes stabiliseren en een groot deel van de ondernemers een bedrijf willen aankopen, verwachten we dat de vraag naar bedrijven meer dan evenredig toeneemt. Denk aan de goed gevulde zakken van financiële kopers (private equity) die continu op zoek zijn naar gezonde en interessante bedrijven om ze te helpen bij groei.”
Belgen nog positiever
Belgische ondernemers zijn het meest positief over de overnamemarkt ten opzichte van hun collega’s in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Opvallend is dat 63 procent van de ondervraagde ondernemers in België het een goed moment vindt om een bedrijf te kopen. Van de ondervraagden uit België zegt 35 procent dat ze de afgelopen 12 maanden wel eens nagedacht hebben om hun bedrijf te verkopen.
Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Marktlink onder 1.066 Europese directeuren en leidinggevenden van MKB-bedrijven met tien tot 200 medewerkers, waarvan 299 Nederlanders, 104 Belgen, 110 Denen en Zweden, 329 Duitsers en 224 Britten.
Bijlage: Trendrapport