Consumatics is de gelukkige winnaar van de derde editie van de ondernemerswedstrijd Haarlem Inc. De winnaar werd vanavond rond 19:00 onthuld tijdens de finale in de Gravenzaal van het Stadhuis Haarlem, in het bijzijn van bijna 100 geïnteresseerden, pers en genodigden.
In totaal werden vijf finalisten aan de tand gevoeld door een deskundige jury van doorgewinterde en kritische ondernemers, maar ook bestuurders en juristen. De bedrijven Italix, Mooizooi, X&Y Research en Whydonate grepen naast de hoofdprijs in het gemeentehuis.
Onderneemster Wenda Kielstra wist de jury te overtuigen met haar ondernemersplan en visie. Haar dienst Consumatics zorgt er voor dat de horeca, retail en dienstverlening zich nog meer op het onbewuste gedrag van de gast richten. Het uiteindelijke doel is om hogere omzetten te realiseren door hier gastgericht en commercieel op in te spelen. Kielstra adviseert hierbij horeca en winkels met praktische tips en adviezen.
Burgemeester Bernt Schneiders roemde de ondernemersgeest en presentaties van alle deelnemers: “Deze editie van Haarlem Inc heeft een mooie lichting ondernemers zich gepresenteerd waar veel potentie in zit. We zien de handelsdrift en het ondernemerschap van Haarlem en omstreken met deze ondernemers met vertrouwen tegemoet”.
Consumatics krijgt als winnaar een pakket aan praktische ondersteuning en gratis advies, waar de dienstverlening het komende jaar verder mee in de markt kan worden gezet.
De finalisten van dit jaar vielen op vanwege hun diversiteit. Mooizooi combineert duurzaam ondernemen met het stimuleren van de creativiteit van onder andere kinderen. Dit doet het onlangs in Schalwijk geopende Mooizooi door herbruikbaar restafval en materialen van bedrijven te verstrekken. Agrilaser van Italix heeft ook een duurzame inslag, maar een heel ander doel. De groene laserstraal is speciaal ontwikkeld voor het verjagen van vogels op grote afstand en wordt ingezet op onder andere verschillende luchthavens.
Naast Consumatics deed ook X&Y Research een gooi naar de prijzen. X&Y Research is een jong en ambitieus medewerkers- en klantonderzoeksbureau met als doel om de organisatie beter te laten presteren door inzichtelijk te maken hoe medewerkers in de organisatie staan en hoe klanten de dienstverlening ervaren.
Onder de finalisten van Haarlem Inc bevond zich tenslotte ook een app. Whydonate maakt het als eerste mogelijk om snel en eenmalig een goed doel in binnen en buitenland te ondersteunen via een applicatie op de mobiele telefoon.
Ondernemerswedstrijd
De ondernemerswedstrijd Haarlem is er voor iedereen uit de regio Haarlem met een goed idee of een uitvinding. Haarlem Inc is een samenwerkingsverband van de Haarlemse bedrijven en organisaties Rabobank Haarlem en Omstreken, Pré Wonen, Kamer van Koophandel Amsterdam, Pot Jonker Advocaten, Haarlems Dagblad, Hogeschool Inholland Haarlem, JAN©, Haarlem105, MKB-Haarlem en Young MKB Haarlem. De organisatie heeft als doel het stimuleren van ondernemerschap in Haarlem en bedrijvigheid tot op wijkniveau aan toe. Circa zestig bedrijven deden het afgelopen jaar mee aan de wedstrijd.
Het is de derde keer dat de wedstrijd Haarlem Inc wordt gehouden. Voorgaande edities hebben aangetoond dat de ondernemers wedstrijd ondernemers succesvol op weg helpt. Veel ondernemers konden door de wedstrijd met een voorsprong van start gaan vanwege praktische ondersteuning. Bekende voorbeelden hiervan zijn de Logopediebus van Danike van Overeem-Polano en Hello I’m Local, het Haarlemse boutique Hostel van onderneemster Saskia Hurd, dat onlangs door de burgemeester Schneiders werd geopend.