Business angels geïnteresseerd in zorginnovaties

‘A match made in Heaven’ op 3 september in Haarlem levert investeerders op

Op dinsdagavond 3 september heeft zorgondernemer Jelte de Jong van LeerUniek de jury én publieksprijs gewonnen tijdens de pitch bijeenkomst ‘A match made in Heaven’.

LeerUniek is een speciaal ontwikkeld algoritme om dyslexie in een vroeg stadium te signaleren. De avond werd georganiseerd om zorgondernemers met vernieuwende concepten een podium te bieden en in contact te brengen met private investeerders.

Op initiatief van KvK Amsterdam, MKB-Haarlem en Team Academy werd ‘A match made in Heaven’ in Haarlem voor de derde keer georganiseerd. Doel van het initiatief is om innovatie te stimuleren door veelbelovende ondernemers met innoverende concepten te matchen met potentiële informele investeerders. Gisteren was het thema zorg.

In totaal werden 5 ideeën geselecteerd uit 15 inschrijvingen om te pitchen tegenover een jury bestaande uit zorgspecialisten, een bank, private investeerders, een accountant, een advocaat en zorginstanties. LeerUniek won in totaal een start bedrag van € 5.000,- uit handen van Rabobank Haarlem en Omstreken en JAN© Overnames & Waarderingen. Filippo van Hellenberg Hubar van Wolk BV ontving met zijn airbag voor ‘vallende’ ouderen een aanmoedigingsprijs in de vorm van een drie maanden abonnement op coworkcenter Zaamen waar ‘A match made in Heaven’ plaats vond. Koster Advocaten was één van de andere sponsors van de bijeenkomst.

“Het thema zorg is gekozen omdat het bij de regio ‘past’ en omdat er onvoldoende sprake is van marktwerking. Voor nieuwe toetreders tot deze markt is het erg moeilijk. Normaal gesproken leidt toetreding tot meer marktwerking en kan dit leiden tot innovatie en lagere kosten.”, aldus Laurette van Halen van de Kamer van Koophandel Amsterdam. “De innovatierol en nieuwe toetreders komt in de sector langzaam tot ontwikkeling en kan pas goed worden vervuld als er substitutie door bijvoorbeeld concurrentie komt. Mede via deze weg willen we er voor zorgen dat investeerders zich meer gaan begeven op de zorgmarkt”.

Voorafgaand aan de pitches gaf de jury de pitchers handige tips. Ewout Prins van Holland Venture gaf concrete richtlijnen en voorwaarden waaraan een goed idee aan moet voldoen om investeerders te interesseren. Vanuit de praktijk gaven bestuursvoorzitter Anja Schouten van Zorgbalans en Nout Waller van het Kennemer Gasthuis aan naar wat voor een innovaties zij op zoek zijn. De strekking? Een oplossing moet passen bij het terugdringen van de alsmaar oplopende zorgkosten en behandelingen willen we menselijker maken.

A match made in Heaven
Groot knelpunt voor veel ondernemers is geld om te investeren in het bedrijf, om plannen en ideeën te kunnen uitvoeren. Dit blijkt uit diverse onderzoeken van bijvoorbeeld de Economic Board (irritator-lijst). Ook het onderzoek naar verbetering van het Innovatieklimaat in Zuid Kennemerland van de KvK wijst dit uit. Tegelijkertijd zijn er in de regio ondernemende kapitaalkrachtige investeerders, die graag willen investeren. Met ‘A match made in Heaven’ willen de organisatoren bruggen bouwen tussen beide partijen. Het is een jaarlijks terugkerend evenement voor starters in de zorg.

Kijk op www.amatchmadeinheaven.nl voor meer informatie.