Het in de consumentensector gespecialiseerde Europese private equity fonds Vendis Capital bundelt de krachten met de oprichters en het management van twee vooraanstaande Nederlandse cosmetische kliniekketens SOAP en BM Clinics. Door toekomstige overnames en het openen van nieuwe klinieken wil het de hoge kwaliteitsbehandelingen van de klinieken beschikbaar maken voor een nog grotere groep cliënten.
Cosmetische behandelingen winnen in hoog tempo aan populariteit. Toenemende interesse van vrouwen – en ook in steeds grotere mate mannen – in wellness en persoonlijke verzorging heeft geleid tot een sterke groei in een breed scala van schoonheids-, huid, laser- en injectables (botox en fillers) behandelingen. Inmiddels heeft ruim 90% van de Nederlanders een positief of neutraal oordeel over deze producten en diensten, waarmee ook voor de komende jaren een sterk fundament voor verdere groei aanwezig is.
Deze behandelingen worden in Nederland voor het grootste gedeelte nog aangeboden in kleine individuele klinieken. De nieuwe groep telt momenteel 17 klinieken, is sterk groeiend en voornemens het netwerk verder uit te breiden. Juist door de schaalgrootte die de nieuwe groep biedt kunnen de hoogste kwaliteitsstandaarden geborgd worden, de nieuwste behandelingen geboden worden en kan het bedrijf voorop blijven lopen in kwaliteit en service.
SOAP, dat tijdens de transactie is begeleid door overnameadviseur Marktlink, is in 2005 in Amsterdam opgericht door de zussen Esther en Stephanie Litjens. Daarmee brachten zij een nieuw concept – geïnspireerd op ‘New York City Spa’s’ naar Nederland. SOAP is uitgegroeid tot dé keten van boutique klinieken in Nederland met een breed palet aan beauty behandelingen – van manicure tot facials en van injectables tot laser hair removal. Dokter David Mosmuller trad in 2019 toe om de injectables behandelingen verder uit te bouwen. Focus ligt daarbij op het bieden van een natuurlijker uiterlijk volgens het ‘no trace face’-principe; een frisser, jonger uiterlijk zonder er behandeld uit te zien. SOAP is met haar concept actief in zeven steden in Nederland.
BM Clinics is in 2013 gestart in Eindhoven door Monique Vonken en is een value-for-money aanbieder van met name injectables. BM, dat staat voor Betaalbaar Mooier, heeft een duidelijke focus op het bereikbaar maken van hoge kwaliteitsbehandelingen voor een brede doelgroep met betaalbare prijzen en een laagdrempelige opzet. BM stelt daarbij de hoogste eisen op het gebied van kwaliteit en service. Zo worden de behandelingen uitsluitend uitgevoerd door artsen. BM Clinics is met haar concept actief in negen steden in Nederland. BM Clinics is tijdens de transactie begeleid door Bol Adviseurs.
Het management van de nieuwe groep wordt onder meer gevormd door Stephanie Litjens en David Mosmuller en staat onder leiding van de nieuw benoemde CEO David Sloff. David brengt aanzienlijke ervaring mee uit zijn eerdere functies bij Diageo en Procter & Gamble. “Ik ben onder de indruk van de sterke merken die de oprichters hebben neergezet. Ik kijk ernaar uit om samen de groei van het bedrijf te versnellen, ondersteund door de expertise van Vendis Capital in het bouwen van merken en hun ervaring met het uitrollen van winnende concepten.”
Vendis Capital-partner Vincent Braams: “Wij zijn enthousiast over de markt voor niet-invasieve cosmetische behandelingen en zien in SOAP en BM Clinics sterke koplopers in deze snel groeiende, gefragmenteerde markt. De groep is goed gepositioneerd om een Europese leider te worden door haar unieke aanbod voor de consument, een ervaren en gerenommeerd team van artsen, behandelaars en medewerkers en een sterk managementteam. Door het openen van nieuwe klinieken en een actieve buy & build strategie ontwikkelen we samen de groep verder door. We verwachten op korte termijn al aanvullende overnames te doen en deze klinieken toe te voegen aan de groep.”
De overname van SOAP en BM Clinics en de daaropvolgende vorming van de nieuwe groep vertegenwoordigt de eerste investering in Vendis Capital IV.