Rebel-Nature heeft Mades Cosmetics overgenomen. De producent van personal care producten uit Amsterdam neemt de beauty-specialist met een productielocatie in Drachten over. Marktlink heeft Mades Cosmetics bij het verkooptraject begeleid.
Rebel-Nature is sinds 2015 actief als producent van innovatieve en duurzame personal care producten. Zij heeft haar eigen R&D afdeling. Klanten zijn grote internationale afnemers en merken. Het bedrijf heeft circa 50 medewerkers in dienst en is de afgelopen jaren sterk gegroeid naar een omzet van 10 miljoen euro. In Amsterdam had Rebel-Nature een eigen laboratorium en productieruimte, maar door de groei was eigenaar Thomas de Waal op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden.
Deze werd gevonden bij Joel Desensy van Mades Cosmetics. Desensy zocht vanwege gebrek aan interne opvolging een overnamepartner die de beoogde financiële doelstelling kon bereiken en de continuïteit voor zijn bedrijf en medewerkers in zowel Drachten (GMP gecertificeerde fabriekslocatie) als Den Haag (hoofdkantoor) kon waarborgen. De productielocatie in Drachten wordt gebruikt om aan de toenemende vraag naar Rebel-Nature producten te voldoen. Het personeel uit Den Haag heeft inmiddels hun weg naar Amsterdam gevonden. Voor zowel het hoofdkantoor als de fabriek zijn nieuwe medewerkers aangetrokken en nieuwe vacatures staan uit.
Mades Cosmetics produceerde de afgelopen jaren volledig onder eigen merk met producten voor bath, body, skin- & haircare. Deze producten worden wereldwijd in ruim 50 landen aan internationale retailketens verkocht. Het bedrijf, waar 35 medewerkers werkzaam zijn, realiseerde in 2020 een omzet van 6 miljoen euro.
Eigenaar Thomas de Waal van Rebel-Nature: “Onze missie is dat iedereen zich mooi en gezond moet kunnen voelen. Om dit te bereiken, produceren we cosmetica van topkwaliteit voor een betaalbare prijs, uitsluitend met hoogwaardige grondstoffen die in de natuur te vinden zijn. Met de overname van Mades kunnen we onze ambitie daarin versnellen.”
Jan Dijkmans van Marktlink begeleidde de overname: “In het verkoopproces kwamen diverse type partijen naar voren. Daar waar sommigen enkel geïnteresseerd waren in het merk Mades, kon Rebel Nature direct veel extra productie naar Drachten brengen. Dit is goed voor de continuïteit en lokale werkgelegenheid. Daarnaast bleek een strategische koper met synergievoordelen een pré te zijn voor het financieel rondkrijgen van de deal. Door stijgende rentes en voorzichtigere financiers is momenteel een gezonde financiële koper een belangrijke factor voor een succesvolle M&A-deal.”