Rotterdam – 18 december 2008– De kosten van mobiel bellen rijzen de pan uit door hoge tarieven buiten de bundel. Daarnaast is het afronden van mobiele telefoongesprekken naar minuten, ondanks dat men maar een aantal seconde belt, één van de grootste ergernissen onder mobiele bellers in Nederland. Bovendien weten maar weinig consumenten wat een minuut bellen met zijn mobiele telefoon kost.
Dit en meer is de uitslag van een onderzoek verricht door Maurice de Hond in opdracht van sim-only telecomaanbieder Youfone. Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 1300 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Tarieven
Van alle Nederlanders weet maar 38% wat ze per minuut betalen voor een telefoongesprek. Slechts 21% weet wat hij betaalt per minuut als hij belt buiten zijn belbundel. Bovendien geeft meer dan de helft aan dat ze de tarieven voor mobiel bellen vrij hoog tot hoog vinden. Als antwoord op de vraag wat men betaalt voor het versturen van een SMS, weet de helft dat niet en van de mensen die dat wel weten geeft 61% aan dat ze het versturen van een SMS vrij hoog tot hoog vinden.
Afronden naar minuten moet stoppen
Het onderzoek toont aan dat 91% van de ondervraagden vindt dat mobiele operators moeten stoppen met het afronden van gesprekken in hele minuten. In de praktijk betalen klanten hierdoor gemiddeld 24 procent meer per uitgaand gesprek en 19 procent bij inkomende gesprekken. Dat afronden per seconde direct moet gebeuren vindt 65%. Ze willen niet dat operators wachten tot dit wettelijk wordt opgelegd door de Europese Commissie.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 80% van de respondenten vindt dat de opzegtermijn van hun abonnement niet meer mag zijn dan 1 maand.
Zakelijke bellers
Van alle ondervraagde zakelijke bellers blijkt dat nog geen derde (28%) weet wat men betaalt per minuut. Van hen die wel weten wat een minuut bellen kost met hun mobiele telefoon, vindt maar liefst 77% dat vrij hoog tot hoog.
Youfone
“Het onderzoek brengt aan het licht dat Nederlanders niet bewust zijn van de kosten die ze betalen voor een gesprek via hun mobiele telefoon. In de praktijk kan de consument vele honderden Euro’s besparen door zich eerst goed te oriënteren op prijs en voorwaarden”, aldus Vincent van Zon van Youfone. “Voor ons een uitdaging om de mobiele beller te informeren dat bellen wel degelijk eerlijk en goedkoper kan. Sinds de oprichting van Youfone in september, kan de consument voor het eerst in Nederland bellen en afrekenen per gebelde seconde. Daarnaast is het abonnement per maand opzegbaar en internationaal belt men tot 40% goedkoper. Daarbij hanteert Youfone transparante en flexibele voorwaarden, zoals een per maand opzegbaar sim only-abonnement, begrijpelijke rekeningen en concurrerende tarieven. Bovendien draagt Youfone een gedeelte van de opbrengst af aan een van de goede doelen die Youfone steunt waaronder Kidsrights”.
Maatregelen
Afgelopen maanden wordt er regelmatig met overheidsmaatregelen gedreigd. Zo overweegt de Europese Unie om maatregelen te nemen tegen telefoonmaatschappijen die klanten meer gesprekstijd in rekening brengen dan daadwerkelijk wordt gebruikt. Enkele operators rekenen voor ‘roaming’-bellen in het buitenland een tarief afgerond in minuten per gesprek, ook indien men slechts enkele seconden in contact staat met de ontvanger.