Erotica en rookmelders populair
Rookmelders, erotische producten en fitnessapparaten waren dit jaar de meest opvallende stijgers tijdens het Black Friday- en Cyber Monday weekend in vergelijking met 2019. De pandemie brengt duidelijk veranderingen in de vrijetijdsbesteding met zich mee. Daarnaast stonden nieuwe ultrahoge resolutie televisies (8K) hoog in het lijstje van stijgers. Dit blijkt uit cijfers van onafhankelijke vergelijkingssite en reviewplatform Kieskeurig.nl.
Opvallende stijgers
“Vanwege corona zijn we meer thuis dan voorheen. En door het gedeeltelijk wegvallen van het sociale leven, hebben mensen meer tijd over voor andere dingen en dus ook voor zichzelf en voor elkaar. Dit kan de stijging in populariteit van erotische producten met 121% verklaren,” aldus Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager Reshift. Of de stijging in de verkoop in rookmelders(+157%) daarmee verband houdt, is onduidelijk.
Populair door corona
Dat het leven zich vooral binnenshuis afspeelt en dus ook veilig moet zijn, kan ook een verklaring zijn voor de stijging van veiligheidsproducten zoals rookmelders. “We hebben nu meer tijd om achterstallige klusjes weg te werken en in huis de punten op de i te zetten,” beredeneert Kuiper.
Ook naar producten als 8K televisies (+499%) en koortsthermometers (+116%) werd beduidend meer gezocht dan voorgaande jaren tijdens Black Friday en Cyber Monday. De grootste stijger ten opzichte van vorig jaar was de webcam. Deze productgroep liet een stijging van maar liefst 1082% ten opzichte van vorig jaar zien.
Daarnaast werd er ook veel meer gezocht naar digitale camera’s en fitnessapparaten. Kuiper: “Ook hier is de invloed van corona goed te merken. Mensen werken thuis en hebben een goede webcam nodig voor het videobellen met het werk of om in contact te blijven met familie die ze door corona veel minder kunnen zien. En de productgroep thermometers kwam voor de uitbraak van corona helemaal niet terug in de populairste zoekopdrachten, maar nu wel. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld hometrainers. Mensen zijn toch ook op zoek naar manieren om tussendoor genoeg te blijven bewegen tijdens de voortdurende coronamaatregelen.”
Over Kieskeurig.nl
Kieskeurig.nl, onderdeel van Reshift, is in 1999 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete vergelijkingswebsite. Het doel van Kieskeurig.nl is om de consument betrouwbare, onafhankelijke informatie te verschaffen over diverse producten. Dagelijks bezoeken ruim 170.000 consumenten Kieskeurig.nl. Zij vergelijken hier producten, prijzen en winkels, beschrijven hun ervaringen met producten en lezen de reviews van andere consumenten.