Nederlanders steeds vaker en beter aan de BBQ
Naast een mooi huis en een snelle auto kunnen we nu ook indruk maken op vrienden en familie met een duurdere barbecue. Dertig procent van de barbecueënde Nederlanders ziet de barbecue als statussymbool. Waar barbecueën in 2019 door een kwart van de mensen als hobby wordt gezien, zijn er mensen die het zelfs als een ware kunstvorm zien. Dit en meer blijkt uit een groot jaarlijks BBQ-onderzoek van de onafhankelijke vergelijkingssite Kieskeurig.nl onder 1042 Nederlanders.
Kjeld van Dijk, productspecialist barbecue van Kieskeurig.nl: “Opvallend is dat op ons platform gedurende het hele jaar reviews worden opgezocht over BBQ ’s in het luxere segment. Bezoekers zijn op zoek naar een goede prijs-kwaliteitsverhouding, waar zij goed voor de dag mee kunnen komen. Met name keramische kamado-barbecues zoals de Bastard en de Big Green Egg, profiteren van het feit dat barbecueën steeds meer een hobby is. Hier spelen dan ook steeds meer aanbieders op in door het aanbieden van kleinere en goedkopere modellen. Met name het afgelopen jaar zien we een stijging van 22% t.o.v. het jaar daarvoor in zoekopdrachten naar dit type barbecue. Barbecueën is echt een way of life geworden.”
Uit het onderzoek blijkt dat 97% van de Nederlanders de kwaliteit van de ingrediënten belangrijk (43%) tot zeer belangrijk (52%) vindt. Er wordt veel gekozen voor kwalitatief goede en verse producten van de speciaalzaak (48%). Met name door bezitters van een luxe kamado-barbecue. Liefst 79% van hen gaat er speciaal voor naar de groenteboer en slager. Iets meer dan de helft van de ondervraagden kiest voor de producten uit de supermarkt. Wellicht dat de kwaliteitsslag ook de reden is dat Nederlanders steeds minder eten na een barbecue weggooien (van 11% vorig jaar naar 5% in 2019). De restjes worden steeds vaker in de koelkast bewaard om later op te eten, een stijging van 7% (van 49% naar 56%).
Steeds bekwamer en minder onzeker aan de grill
Nederlanders vinden dat ze steeds beter zijn gaan barbecueën. 77% van de ondervraagden geeft zich nu een ruim voldoende tot goed, terwijl dit percentage drie jaar geleden maar 45% was. Ook vrouwen binden steeds vaker het schort voor. Het aantal vrouwen dat zichzelf een actieve rol aanmeet bij het tuinfeest verdubbelde bijna in een jaar tijd van 13 naar 26%. Als er echter een man in de buurt van de BBQ is, dan neemt hij in 95% van de gevallen de vleestang uit handen.
Uit het onderzoek blijkt dat 82% barbecuet omdat ze het zelf zo gezellig vinden, terwijl slechts een klein gedeelte (21%) het doet om andere mensen blij te maken. Van de respondenten die een barbecue organiseert, doet 63% dat zonder stress. Als er al twijfel ontstaat aan het eigen kunnen, dan ligt dat vooral bij het inschatten of er wel voldoende vlees is ingekocht. Bijna de helft van de respondenten vindt dit het grootste nadeel aan het organiseren van een barbecue.
Traditioneel BBQ-vlees verliest marktaandeel
Steak en spareribs hebben de huidige BBQ-generatie voor zich gewonnen. Deze twee gerechten troeven het ‘ordinaire’ sateetje en hamburgertje af, die de afgelopen drie jaren fors hebben verloren aan populariteit. Knoflooksaus blijft de onbetwiste nummer één onder de sauzen, terwijl curry en ketchup minder populair zijn geworden. Het percentage dat de voorkeur heeft voor curry en ketchup is in dezelfde tijdsperiode geslonken van 21% naar 8%. BBQ-saus is de grootste stijger sinds 2016.
Culinair in de winter
Nederland heeft de BBQ-smaak goed te pakken. Meer dan de helft van alle BBQ-ers steekt minstens tien keer per jaar de barbecue aan. In 2013 haalde slechts een kwart van de mensen met deze frequentie de BBQ-spullen in huis. Niet alleen wordt er gebarbecued in de zomer bij mooi weer, de BBQ wordt meer en meer gebruikt voor het bereiden van culinaire gerechten buiten het BBQ-seizoen om. 44% van de respondenten denkt dat grillen in de winter de barbecuetrend van 2019 wordt.