Cadeaubonnen zorgen voor extra omzet. Vooralsnog zijn cadeaubonnen in 95% van de gevallen uitsluitend fysiek op de winkelvloer verkrijgbaar. Met de lancering van het cadeaubonplatform Gifty kunnen ondernemers sinds deze maand hun eigen cadeaubonnen – zowel fysiek in de zaak als online – aanbieden. Gifty verzorgt met software opmaak, drukwerk, verzending en registratie van cadeaubonnen voor onder andere de segmenten retail, horeca, beauty en leisure.
In lijn met partijen als Thuisbezorgd, Uber en Booking.com helpt Gifty ondernemers meer omzet te genereren. Het verdienmodel voor de ondernemer is om twee redenen gunstig: Uit marktonderzoek blijkt dat 85% van de klanten gemiddeld driemaal meer besteedt dan de waarde die de bon vertegenwoordigt. Onderzoek leert ons bovendien dat gemiddeld 20% van de verkochte cadeaubonnen niet wordt verzilverd, terwijl Gifty wel de totale omzet uitkeert aan de ondernemer.
Het idee achter Gifty is bij toeval ontstaan, toen initiatiefnemer Sjon Sluys een cadeau wilde kopen voor een collega. “Het moest iets persoonlijks zijn; een bon van zijn favoriete restaurant. Helaas waren deze niet online te koop en voor langsrijden was geen tijd”, aldus Sluys, die zich verbaasde over het feit dat veel ondernemers deze extra omzet laten liggen.
Sluys: “Sinds de lancering sluiten zich dagelijks nieuwe ondernemers aan bij Gifty. Je betaalt als ondernemer geen opstartkosten en ontvangt gratis een baliedisplay met je cadeaubonnen. Met de bestelmodule op je eigen website kan Gifty de online aankopen verwerken. Binnenkort starten we bovendien het platform gifty.nl, waarop alle cadeaubonnen worden aangeboden op plaats, branche en trefwoord.”
Op gifty.nl stelt de ondernemer in enkele stappen zijn eigen cadeaubon samen, met een eigen logo, kleuren, foto’s, leuke patronen óf met een eigen drukwerkbestand. Vervolgens plaatst de ondernemer eenvoudig de bestelmodule op de eigen website of social media. Zo is de cadeaubon altijd direct te bestellen via diverse online kanalen, zonder dat de ondernemer er werk aan heeft. “Gifty is een hele logische oplossing voor zowel de ondernemer als consument”, zegt Sluys. “Ondernemers merken dat de cadeaubonnen beter verkopen wanneer ze in het zicht van de klant staan én deze ook online te koop zijn. Consumenten herkennen de uitdaging van ‘op het laatste moment nog een cadeautje moeten halen’ en te weinig tijd. Gifty lost dit op”.