NV Port of Den Helder is afgelopen week als eerste zeehaven in Nederland aangesloten op het elektronische havensysteem Maritiem Single Window (MSW). Het systeem van Rijkswaterstaat voorziet in een aanzienlijke vermindering van de administratieve lasten voor overheid en bedrijfsleven.
“Als directeur van NV Port of Den Helder ben ik trots dat onze zeehaven als eerste is aangesloten op MSW. Hiermee voldoen wij aan alle wettelijke voorschriften en dragen wij bij aan een vereenvoudiging van de meldingsformaliteit van binnenkomend zeevervoer. Als offshore hub zet Port of Den Helder zich continu in voor verdere modernisering. MSW past perfect in dat beleid”, aldus directeur Jacoba Bolderheij.
Digitaal loket
MSW is een elektronisch platform waarbij zeeschepen, die zeehavens binnenkomen en uitgaan, zich per bericht maar 1 keer hoeven te melden. Veel van deze berichten worden nu nog meerdere keren aan verschillende overheden als Rijkswaterstaat, Douane, Koninklijke Marechaussee, Zeehaven politie en de havenautoriteiten gemeld. Via het digitaal loket MSW worden de ontvangen maritieme berichten afgeleverd bij de verantwoordelijke overheidsdiensten en eventuele retourberichten van de diensten naar de marktpartijen (agentschappen, rederijen en havens) teruggestuurd.
De eerste in Nederland
De eerste uitwisseling van berichten vond bij Peterson Den Helder plaats, intensief ondersteund door medewerkers van Port of Den Helder. Ook twee andere bedrijven, Den Helder Support Service en Seamar Services BV, gingen met succes over naar MSW. Na ruim 4 jaar van intensieve samenwerking is hiermee de eerste stap naar een volledig werkende MSW-keten gezet. Het systeem geldt binnenkort voor alle EU-grensoverschrijdende schepen. De volgende aansluiting is voorzien op 28 september waarbij Zeeland Seaports en de Rijkshavenmeester Westerschelde op MSW worden aangesloten.
Europese richtlijn
In 2010 bepaalde de Europese Unie dat elk lidstaat ervoor dient te zorgen dat overheidsinstellingen afspraken maken over het inrichten van één loket voor het elektronisch ontvangen en verzenden van berichten over vervoermiddelen, lading, bemanning en passagiers. Dit is opgenomen in de Europese Richtlijn 2010/65.