Ondernemersfamilie Bijlsma heeft binnen een half jaar haar tweede family buy-in afgerond. Nadat de familie eerder dit jaar eigenaar werd van het succesvolle kunststofverwerkingsbedrijf VMT Products, is nu ook Protector Rolluiken Fabriek uit Lelystad overgenomen. Protector is een gevestigde naam in de wereld van rolluiken, rolhekken en branddoeken. De familie Bijlsma, bestaande uit vader Bonne (63) en zonen Jasper (30) en Jeroen (29) werd in het traject wederom bijgestaan door Marktlink Fusies & Overnames, die hiermee de tweede succesvolle buy-In realiseert voor de familie.
Protector is al 20 jaar een gevestigde naam in de wereld van rolluiken, rolhekken en branddoeken. In de loop van de jaren is dit verder uitgegroeid tot een bedrijf met eigen productiefaciliteiten en een breed scala aan klanten in binnen- en buitenland. De basis van het bedrijf ligt echter nog steeds bij de levering van rolluiken en rolhekken in Nederland en België.
Koen Rutten van Marktlink Fusies en Overnames: “Door een creatieve transactiestructuur toe te passen is er, voor zowel koper als verkoper, een succesvol eindresultaat behaald. De verkoper heeft enerzijds een deel van het bedrijf kunnen verzilveren, voordat de overname plaatsvond. Anderzijds bleef de verkoper betrokken om alle werkzaamheden zorgvuldig over te dragen aan de familie.”
Samenwerkingen
Het is de tweede buy-in voor de familie Bijlsma in korte tijd. In mei bemiddelde Marktlink Fusies en Overnames voor de familie bij de overname van VMT Products uit Heerde, een industriële onderneming die zich toespitst op engineering, productie en verkoop van technische halffabricaten en eindproducten, gebaseerd op kunststoftechnologie. De familie Bijlsma wil dit familiebedrijf gebruiken om Protector via innovatieve producten en concepten verder uit te bouwen. De productie verhuist naar Heerde, waardoor alle productiefaciliteiten bij elkaar worden gevoegd.
Bonne Bijlsma: “Er zijn veel synergievoordelen door algemene functies van beide bedrijven te combineren. Daarnaast zit er bij Protector veel ervaring op het gebied van sales, die een waardevolle aanvulling is op de productie gedreven kracht van VMT. Andersom leert Protector veel van de technische kennis die aanwezig is bij VMT over het bouwen van een productiebedrijf met een constant hoge kwaliteit. Protector is een relatief klein bedrijf met veel potentie, dat aan het doorgroeien is naar een volwaardig productiebedrijf. Met een groeiambitie van 15 tot 20% per jaar sluit het goed aan op de wensen van ons als familie.”
Ontwikkeling in branddoeken
De groeiambitie dient volgens de nieuwe eigenaars gerealiseerd te worden door het bieden van een constante goede kwaliteit, het optimaliseren van de operatie en het aanboren van nieuwe markten. Dit laatste wil Protector doen via productontwikkeling van nieuwe type rolluiken, waarbij de focus ligt op inbraak- en brandwerende producten. Hiervoor gaat Protector samenwerken met Coopers, een internationaal gerenommeerde naam in de wereld van branddoeken. Gezamenlijk ontwikkelen de twee bedrijven op dit moment een branddoek met een zeer goede kwaliteit en een lage prijs, waarmee goed geconcurreerd kan worden in de Benelux. Door de samenwerking kan Protector architecten bijzondere oplossingen bieden met brandroldoeken.
Toekomst
De familie Bijlsma bouwt het nieuwe familiebedrijf de komende jaren verder uit door overnames van bedrijven op basis van hun onderscheidende karakters. Bonne Bijlsma: “Er lopen op dit moment gesprekken met bedrijven die zeer sterk gelieerd zijn aan VMT of Protector. Deze twee bedrijven zijn de basis waar vanuit we verder willen gaan bouwen. Hierbij zijn wij op zoek naar synergiën tussen verschillende markten en bedrijven.”