Haarlem staat donderdag 7 oktober in het teken van een vernieuwend en inspirerend digitaal openlucht kunstevenement. De eerste editie van dit media-art festival draagt de naam StreetCanvas. Het evenement zoekt de grenzen van hedendaagse kunst op.
StreetCanvas biedt met een selectie aan inspirerende kunstenaars een spraakmakend interactief audiovisueel samenspel tussen de stad, de kunst en haar bewoners . De Oude Groenmarkt en de aangrenzende panden zullen speciaal voor deze gelegenheid als levensgroot ‘canvas’ fungeren.
Bezoekers van StreetCanvas kunnen spectaculaire, eigentijdse kunstuitingen tot zich nemen en een nieuwe kunstdimensie zelf ervaren. Naast het passief consumeren van de verschillende acts is er de mogelijkheid om zelf actief deel te nemen, waardoor je onderdeel wordt van een kunstproject. Er zijn verschillende disciplines te bewonderen, waaronder media-art, videokunst, sounddesign en 3D-vormgeving.
Een selectie van kunstenaars gebruikt de Oude Groenmarkt zelf om uiteenlopende nieuwe kunstvormen te ‘projecteren’. Zo zal bijvoorbeeld Martin Butler, met zijn project The Watcher, de bezoeker een intiem en kunstzinnig kijkje geven in het leven van een ander. Het project Spectral Churches van Coen Oscar Polack geeft op zijn beurt het vertrouwde geluid rond de Oude Groenmarkt een nieuw jasje. Morgana Machado Marques zal de markt doen opleven door de bezoeker op een speciale manier in contact te brengen met een bijzondere Groenmarktbewoner.
De kunstenaars Jetske de Boer en Jacky Sawatzky zullen ieder op hun eigen manier de toeschouwers meer over de geschiedenis van Haarlem vertellen.
Het thema van de eerste editie van StreetCanvas is Open Connection. Het toont de actuele ontwikkelingen op het gebied van wetenschap, nieuwe media, maatschappij, kunst en cultuur. De kunstenaars spelen hierop in en werpen een blik in de toekomst van de stad Haarlem. Gaat de stad zich snel ontwikkelen of heeft het verleden ook nog een sterke invloed op Haarlem?
Het idee voor het evenement komt van Shevia Limmen. Als jonge Haarlemse kunstenaar ging zij op zoek naar mogelijkheden om haar videokunst te kunnen presenteren. ‘Tijdens mijn zoektocht ontdekte ik hoeveel andere jonge kunstenaars en creatieven vol ideeën zitten om de stad als ‘canvas’ te gebruiken’, aldus Shevia. Al snel was het idee voor StreetCanvas geboren.
StreetCanvas zal Haarlem in 2010 op een inspirerende manier op de culturele kaart zetten. Hoofdsponsor van het evenement is Tentoo, het oudste payrollbedrijf van Nederland. Commercieel directeur Theo Klinkhamer ziet een goede aansluiting: “het grootste deel van ons klantenbestand is werkzaam in de creatieve sector, waar ook onze roots liggen. Wij koesteren deze sector en leveren graag onze bijdrage aan het succes van dit vernieuwende concept.”
StreetCanvas: Donderdag 7 oktober, 17:00 tot 23:00 uur, Oude Groenmarkt in Haarlem.
Kijk voor meer info en deelnemende kunstenaars op www.streetcanvas.nl